دگردیسی در فناوری

به گزارش سرگرمی تفریحی، نمایشگاه الکترونیک مصرفی (CES) به عنوان برجسته ترین رویداد فناوری در جهان، هر ساله میزبان جدیدترین محصولات و نوآورانه ترین فناوری ها در جهانی علم و فناوری است و می توان گفت این نمایشگاه در قلب لس آنجلس، خط مشی فناوری را در آینده پیش رو ترسیم می نماید.

دگردیسی در فناوری

به گزارش خبرنگاران، نمایشگاه الکترونیک مصرفی (CES) تأثیرگذارترین رویداد فناوری در جهان و زمینه اثبات پیشرفت فناوری ها و نوآوران جهانی است. این نمایشگاه جایی است که بزرگترین نام ها و برندهای جهان در آن شرکت می نمایند و با شرکای تازه دیدار می نمایند و تیزبین ترین نوآوران در آن به صحنه می آیند. نمایشگاه CES متعلق به و ایجاد شده به وسیله انجمن فناوری مصرف نماینده (CTA) است که در این نمایشگاه، تمام جنبه های فناوری را به نمایش می گذارد.

نمایشگاه CES هر ساله میزبان شرکت های مختلفی از جمله فراوری نمایندگان، توسعه دهندگان و تامین نمایندگان سخت افزار فناوری مصرف نمایندگان، محتوا، سیستم های تحویل و موارد دیگر را به نمایش می گذارد. این نمایشگاه بعلاوه شامل یک برنامه کنفرانسی است که در آن رهبران تجاری و متفکران پیشگام جهان در خصوص مرتبط ترین مسائل صنعت فناوری به ارائه نظرات خود می پردازند.

گری شاپیرو، رئیس و مدیرعامل CTA می گوید: نمایشگاه CES به عنوان تأثیرگذارترین رویداد فناوری در جهان، بر تعهد خود ثابت قدم است تا مکانی برای نمایش محصولات و بحث درباره ایده هایی باشد که در نهایت زندگی ما را بهتر می نمایند.

اما نمایشگاه CES در امسال میلادی (2022) در حالی برگزار گردید که در سال گذشته به علت شیوع بیماری همه گیر کووید-19 تنها شاهد برگزاری کاملا مجازی آن بودیم و در حالی که با انجام واکسیناسیون سراسری و فروکش کردن موج همه گیری انتظار می رفت این نمایشگاه امسال به روال همیشگی خود بازشود، شیوع سویه امیکرون در نزدیکی برگزاری نمایشگاه موجب شد تا بسیاری از شرکت ها از حضور فیزیکی در این نمایشگاه انصراف دهند و به مشارکت مجازی بسنده نمایند.

همین مسئله موجب شد تا رسانه هایی که هر ساله این رویداد را به صورت حضوری پوشش می دادند نیز از حضور فیزیکی در این نمایشگاه منصرف شوند و با دورکاری به پوشش مجازی آن روی بیاورند. به عنوان مثال رسانه های متخصص پوشش فناوری مانند انگجت(Engadget)، ورج(The Verge)، گیزمودو(Gizmodo) ، سی نت(CNET)، تک رادار(TechRadar) و تک کرانچ(TechCrunch) قصد داشتند چند خبرنگار را برای پوشش حضوری CES بفرستند، اما سپس بر اثر افزایش موارد ابتلا به سویه تازه کووید-19 تشخیص دادند که بهترین کار این است که تمام کارکنان شان در خانه بمانند و از راه دور این رویداد را پوشش دهند.

این نمایشگاه از تاریخ 5 تا 7 ژانویه برگزار گردید. اگرچه این نمایشگاه در ابتدا قرار بود تا 8 ژانویه ادامه داشته باشد، اما انجمن فناوری مصرف نماینده پس از اینکه بسیاری از شرکت ها از شرکت حضوری در این رویداد انصراف دادند، تصمیم گرفت که نمایشگاه را به علت نگرانی های بهداشت عمومی یک روز زودتر تعطیل کند.

با توجه به افزایش موارد ابتلا به سویه امیکرون، بسیاری از شرکت ها مانند اینتل، لنوو، تیک تاک، تی موبایل، آمازون، گوگل و متا فقط به صورت مجازی در این نمایشگاه شرکت کردند و 42 غرفه دار انصراف دادند که تقریباً 7 درصد از کل غرفه های نمایشگاه را شامل می شد. علاوه بر این، بسیاری از رسانه های فناوری بزرگ و بعلاوه بسیاری از کانال های فناوری در یوتیوب فقط از راه دور از این رویداد گزارش تهیه کردند.

اگرچه چندین شرکت در آخرین لحظه از رویدادهای حضوری کناره گیری کردند، اما بیشتر آنها کنفرانس های مطبوعاتی ویدیویی را برگزار کردند و میزبان رویدادهای دیجیتالی خود بودند.

از سال 2014 انجمن فناوری مصرف نماینده که متولی برگزاری این رویداد است، بهترین نوآوری ها و محصولات را معرفی می نماید و جوایزی را به آنها اهدا می نماید، اما امسال به علت عدم امکان برگزاری فیزیکی مراسم اهدای جوایز، این مهم به دست رسانه ها انجام شد و آنها بر حسب تجربیات و مشاهدات خود، بهترین محصولات را در هر حوزه معرفی کردند.

از نمای کلی نمایشگاه امسال تعیین است که تمرکز جهانی فناوری در سال تازه میلادی بر فناوری های پیشرو و آینده نگرانه شامل جهانی متاورس، هوش مصنوعی، سلامت دیجیتال و خودروهای برقی است و آنچه در ادامه می آید، همه مواردی است که بیش از همه در میان بهترین های نمایشگاه CES 2022 ذکر شده است. در معرفی این محصولات مانند سال های گذشته، از خبرنگاران و کارشناسان فناوری که این رویداد را در طول سال های گذشته پوشش داده اند، خواسته شده است تا موارد مورد نظرشان را در لیست کوتاهی نام ببرند و سپس یک تیم کارشناسی، به آنها رأی دادند و در نهایت به یک لیست نهایی از مواردی که بیشتر از همه برگزیده شده بود و بیشترین امتیاز را کسب نموده بود، ختم شد.

اکنون شما را دعوت می کنیم تا با هم به یک گشت و گذار مجازی از نمایشگاه CES امسال برویم، جایی که از بین صدها فناوری رونمایی شده در این نمایشگاه، شاهد گلچینی از فناوری ها و محصولات منتخب خواهیم بود که نقشه راه جهانی فناوری را در آینده ترسیم می نمایند. ما با 3 سالن روبرویم که در یکی، بهترین فناوری ها، در دیگری، فناوری های معلق به آینده و در سومی، فناوری های عجیب و غریب به نمایش گذاشته شده اند.

از آنجایی که انسان غالبا در بدو ورود به یک نمایشگاه یا موزه، ابتدا در پی بهترین آثار است، ما در این تور مجازی شما را ابتدا به دیدار بهترین های نمایشگاه خواهیم برد که همانطور که در بالا اشاره شد، محصولات و فناوری های برگزیده شده به وسیله ده ها کارشناس و خبرنگار فناوری هستند.

بهترین های نمایشگاه CES 2022

ابتدا به راهروی مربوط به فناوری های بخش قابلیت دسترسی می رویم. بخش قابلیت دسترسی در نمایشگاه CES همانطور که از نامش پیداست، مشتمل بر فناوری های است که دسترسی به فناوری های روز را برای عموم مردم، به ویژه کسانی که از معلولیت یا اختلال حرکتی و بینایی رنج می برند، میسر می نماید.

در اینجا شاهد محصول برگزیده در این حوزه هستیم:

بهترین محصول در حوزه قابلیت دسترسی

دستگاه OrCam MyEye Pro

برای افراد کم بینا یا کسانی که در خواندن مشکل دارند، ابزارهای مبتنی بر دوربین با توانایی تشخیص اشیا می توانند زندگی را کمی آسان تر نمایند. دستگاه OrCam MyEye Pro یک ماژول دوربین پوشیدنی است که می تواند به هر عینکی متصل شود، متون مختلف را بخواند، اشیاء و چهره ها را شناسایی کند و به وسیله یک بلندگوی داخلی یا هدفون بلوتوث جفت شده به کاربر بگوید چه می بیند. علاوه بر این با یک صفحه کنترلی حساس به لمس، دستیار صوتی را گفتن کلمه Hey OrCam در اختیار کاربر قرار می دهد. این دستگاه تازه دارای پردازنده سریعتر نسبت به مدل های قدیمی، میکروفون اضافی، آهنرباهای قوی تر و توانایی دریافت لمس بهبود یافته است. بعلاوه دارای یک ویژگی تعاملی تازه به نام خوانش هوشمند(Smart Reading) است که به کاربران امکان می دهد از این دستگاه بخواهند به سرعت اطلاعات خاصی مانند شماره تلفن، کل صورتحساب، یک کلمه خاص در یک صفحه و موارد دیگر را بیابد.

این دستگاه یکی از معدود دستگاه های یاریی است که به طور خاص برای یاری به افراد دارای اختلال بینایی یا ناتوانی در خواندن ساخته شده است. اگرچه تلفن های هوشمند می توانند وظایف مشابهی را انجام دهند، اما این که OrCam را می توان بر روی عینک نصب کرد، خوانش های طولانی مدت یا استفاده در تمام روز را آسان تر می نماید. البته این دستگاه، قیمت قابل توجهی دارد و قیمت آن از 3990 دلار آغاز می شود.

بهترین محصول سلامت و تناسب اندام

حالا به دومین راهرو وارد می شویم. حوزه سلامت و تناسب اندام نیز این روزها در جهانی فناوری یکی از حوزه های به شدت مورد توجه است که دانشمندان و مهندسان در حال تلاش برای انتقال فناوری های مربوط به سلامت از بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی به زندگی روزمره مردم در قالب ساعت های هوشمند و وسایل خانگی هستند.

اسکن بدن ویتینگز

شرکت ویتینگز (Withings) سال هاست که تمام تلاش خود را انجام می دهد تا مرزهای محصولات سلامت و تناسب اندام را جابجا کند. امسال نیز این شرکت در نمایشگاه CES از دستگاه تازه خود به نام اسکن بدن ویتینگز رونمایی کرد که هدف آن ارائه تعدادی از فناوری های تازه نظارت بر سلامت در خانه است. بارزترین ویژگی تازه این دستگاه، میله ای است که وقتی روی دستگاه ایستاده اید، جلوی کمرتان می گیرید. این به دستگاه امکان می دهد یک نوار قلب برای آنالیز سلامت قلب شما بگیرد، داده های متوالی ترکیب بدنتان را به شما ارائه دهد و جالب تر از همه، فعالیت عصبی شما را تجزیه و تحلیل کند.

این شرکت ادعا می نماید که نوار قلبی که این دستگاه می گیرد، نتایجی در حد نوار قلب دستگاه های تخصصی پزشکی ایجاد می نماید و خروجی آن به راحتی به وسیله متخصصان قلب قابل خواندن است. در همین حال، ردیابی فعالیت عصبی در پی علائم اختلال عصبی است که می تواند ناشی از اضافه وزن و چاقی باشد و با اقدامات درمانی مناسب قابل درمان باشد.

بهترین فناوری پوشیدنی

در سومین راهرو به تماشای فناوری های پوشیدنی می رویم. در حالی که یک ویروس نوظهور، جهان را درنوردید و سلامت عمومی را در سطح جهانی به خطر انداخت و قربانی های بسیاری گرفت، دور از انتظار نیست که بهترین فناوری پوشیدنی در میان سیلی از ساعت های هوشمند و حسگرهای اندازه گیری علائم حیاتی بدن، یک ماسک هوشمند باشد.

Razer Zephyr Pro

در سالی که بسیاری از شرکت نمایندگان در نمایشگاه CES تصمیم گرفتند در میان افزایش موارد ابتلا به کووید 19 در خانه بمانند، به نظر می رسد که پوشیدنی مورد علاقه کارشناسان در نمایشگاه امسال، یک ماسک هوشمند است. این ماسک هوشمند با طراحی الهام گرفته از بازی های رایانه ای، ترکیبی از فیلترهای N95، سیستم تصفیه هوای فعال دوگانه و البته یک نورپردازی مجذوب کننده و خیره نماینده است.

این ماسک هوشمند بعلاوه یک ویژگی تازه دارد که ارزش برجسته شدن دارد و آن، توانایی تقویت صدای کاربر تا 60 دسی بل تا فاصله یک متری است. این ویژگی، مسئله ای را که ما در طول دوران شیوع کووید-19 با آن دست به گریبان بوده ایم را حل می نماید. حتما برایتان پیش آمده که به مغازه ای رفته اید تا چیزی خریداری کنید و پوشیدن ماسک و وجود یک لایه محافظ پلاستیکی مانع از رسیدن صدای شما به فروشنده می شود. از این پس اگر از ماسک هوشمند Zephyr Pro بهره ببرید، دیگر این مشکل را تجربه نخواهید کرد. ضمن اینکه هر زمان که نمی خواهید از این ویژگی بهره ببرید یا می خواهید انرژی باتری را ذخیره کنید، می توانید ویژگی تقویت صدا را خاموش کنید. زمان عرضه این ماسک هوشمند هنوز تعیین نیست، اما قیمت آن 150 یا 200 دلار برای فیلترهای 100 روزه خواهد بود.

بهترین فناوری حمل و نقل

حمل و نقل یکی از مورد توجه ترین حوزه ها در جهانی فناوری امروز است که فناوران در کنار تلاش مضاعف برای پیشرفت فناوری خودران، با افزایش ظرفیت باتری ها در حال تلاش برای افزایش بُرد خودروهای برقی و تعدادی از موارد دیگر هستند. اکنون در راهروی بعدی با بهترین فناوری این حوزه آشنا خواهیم شد.

شورولت سیلورادو برقی

به نظر می رسد سال 2022 سال مورد انتظار برای معرفی وانت های برقی است، بنابراین تعجبی نداشت که مری بارا مدیرعامل جنرال موتورز روی صحنه سخنرانی نمایشگاه CES برود تا به شکل رسمی، دومین وانت برقی این خودروساز آمریکایی به نام شورولت سیلورادو EV را رونمایی کند. این خودروی تازه به هامر برقی در خط فراوری وانت های برقی رو به رشد شرکت جنرال موتورز می پیوندد و در دو نسخه وارد بازار می شود: نسخه اول با فراوری محدود و قیمت 100 هزار دلار و نسخه بسیار ارزان تر با قیمت 39 هزار و 900 دلار.

این خودروی برقی که قرار است مستقیماً با خودروی برقی آینده فورد به نام F-150 Lightning رقابت کند، دارای برد 400 مایلی، حدبیشتر 664 اسب بخار قدرت و 811 فوت پوند گشتاور با قابلیت یدک کشی تا 10 هزار پوند وزن است. نسخه لوکس آن کمی قدرتمندتر خواهد بود، اما نسخه ارزان نیز دارای قدرت 510 اسب بخار، گشتاور 615 پوند فوت و ظرفیت بکسل 8000 پوندی است. هر دو نسخه نیز در سال 2023 وارد فراوری خواهند شد.

بهترین محصول سینمای خانگی

راهروی بعدی محل نمایش محصولات سینمای خانگی است. بخش سینمای خانگی از بخش های مورد علاقه عموم مردم است، چرا که تجربه ای فراگیر از تماشای تلویزیون را شبیه به محیط سینما در خانه فراهم می نماید و غول های فناوری هر ساله در پی بهبود این تجربه هستند.

ریموت سامسونگ اکو 2022

شرکت سامسونگ در نمایشگاه CES سال گذشته، سامسونگ یک دستگاه کنترل از راه دور به نام اکو(Eco) را معرفی کرد که از نور داخل خانه یا نور خارجی برای شارژ مجدد به وسیله یک پنل خورشیدی استفاده می نماید. امسال، این شرکت یک گام فراتر رفت و مدل 2022 این ریموت را با قابلیت شارژ مجدد با استفاده از سیگنال های فرکانس رادیویی از روتر وای فای معرفی کرد. بنابراین این ریموت احتیاج به باتری و تعویض مدام آن ندارد که همین موضوع سبب می شود تا زباله الکترونیکی کمتری فراوری شود.

این ریموت با استفاده از انرژی ای که در غیر این صورت هدر می رود، آن را به انتخاب خوبی برای برداشت انرژی از امواج رادیویی تبدیل می نماید. این دستگاه با رنگ سیاه یا سفید، بعلاوه دارای دکمه های اختصاصی برای سرویس های پخش فیلم است تا با یک لمس، این امکان را در اختیار کاربر قرار دهد.

بهترین محصول خانه هوشمند

راهروی بعدی متعلق به فناوری های خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا است که امسال یک روتر هوشمند توانست بیش از دیگران توجه جلب کند.

TP-Link Archer AXE200 Omni

نمایشگاه CES بدون معرفی روترهای فوق العاده یک چیز کم دارد. شرکت TP-Link اما امسال سنگ تمام گذاشت و از روتر تازه خود به نام TP-Link AXE200 Omni رونمایی کرد که دارای طراحی فوق العاده ای است و ترفندی درون خود دارد که تا به امروز ندیده ایم. این روتر دارای چهار آنتن مکانیکی است که می توانند به طور اتوماتیک بر اساس موقعیت و مکان قرارگیری دستگاه های متصل به وای فای، بچرخند.

در عین حال که این ویژگی بسیار مجذوب کننده به نظر می رسد، اما بقیه تعیینات این روتر نیز در سطح بالایی قرار دارند. این روتر دارای سه باند وای فای 6E است که می تواند سرعت تا 11 گیگابیت بر ثانیه ارائه دهد. بعلاوه درگاه های اترنت 10 گیگابیتی برای اتصالات سیمی وجود دارد.

بهترین گوشی یا تبلت

در راهروی ششم به دیدار گوشی ها و تبلت های هوشمند می رویم. آنها محصولاتی هستند که چند سالی است در زندگی روزمره ما کاربرد مهمی پیدا نموده اند و حالا دیگر می توان گفت بدون آنها زندگی سخت می شود.

Asus ZenBook 17 Fold

در نمایشگاه CES امسال هیچ کمبودی از لحاظ معرفی گوشی های هوشمند و پرچمدار وجود نداشت، از پرچمدار تازه شرکت OnePlus گرفته تا تازهترین گوشی ارزان سامسونگ؛ اما اگر جایزه باید به بهترین ها و خیره نماینده ترین ها برسد، یک انتخاب واضح وجود دارد: دستگاه ZenBook 17 Fold ساخته شرکت ایسوس یک تلاش پیروز برای بازتعریف تبلت ها، گوشی های تاشو و لپ تاپ ها است.

این دستگاه با صفحه نمایش 17.3 اینچی OLED که فضای بزرگ و امکانات مختلف استفاده را در اختیار قرار می دهد، به طور قطع مجذوب کننده و کاربردی است. این دستگاه در عین حال یک تبلت و یک لپ تاپ است که به لطف صفحه کلید بلوتوثی و قابلیت تاشوندگی به آن اجازه می دهد تا به عنوان یک لپ تاپ 12.5 اینچی عمل کند. در مجموع، این یکی از همه کاره ترین تبلت هایی است که تا به امروز دیده ایم و بسته به نحوه استفاده کاربر می تواند تغییر هویت دهد.

بهترین فناوری تلویزیون

تلویزیون به عنوان جزء اصلی سینمای خانگی، همواره مورد توجه عموم مردم است و فناوران به شدت در پی ارتقای آنها با نمایش رنگ ها در سطح میلیاردی و وضوح و روشنایی فوق العاده هستند.

سامسونگ QD-Display

سال هاست که تلویزیون های OLED ال جی را ستایش نموده ایم، عمدتاً به این علت که تقریباً از هر نظر پیشرفت بزرگی را نسبت به ال سی دی ها (LCD) نشان می دهند، اما یکی از نقاط ضعف بزرگ آنها روشنایی است. ال سی دی ها به نورهای پس زمینه متکی هستند که می توانند بسیار فراتر از یک OLED در این زمینه عمل نمایند، چرا که نمایشگرهای OLED می توانند خیلی داغ شوند که این خطر خراب شدن به همراه دارد. نمایشگرهای OLED بعلاوه هرچه روشن تر می شوند، کمی دقت رنگ را از دست می دهند. اکنون سامسونگ بر این باور است که به یک راه چاره رسیده است. این شرکت با فناوری QD-Display، یک فناوری OLED به روز شده ارائه می دهد که برای وضوح رنگ ها و ارائه روشنایی بیشتر به نقاط کوانتومی متکی است. روی کاغذ به نظر می رسد این پیشرفت، بزرگترین پیشرفت در فناوری تلویزیون است که در سال های اخیر دیده ایم.

در حالی که سامسونگ هنوز تلویزیون های QD-Display خود را به نمایش نگذاشته است، شرکت سونی از این فرصت استفاده کرد تا از این فناوری برای تلویزیون تازه خود موسوم به A95K استفاده کند. این ثابت می نماید که این فناوری، چیزی بیش از یک نسخه نمایشی گران قیمت برای افراد ثروتمند است.

بهترین محصول بازی

بازی های رایانه ای دیگر به یک صنعت تبدیل شده اند و با ورود فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به سطح تازهی رسیده اند.

سونی پلی استیشن VR2

در میان معرفی کارت های گرافیکی پیشرفته، تراشه های لپ تاپ، مفاهیم دسک تاپ و لوازم جانبی کنسول ها که در نمایشگاه CES 2022 به نمایش گذاشته شدند، هیجان انگیزترین معرفی مربوط به هدست واقعیت مجازی تازه شرکت سونی به نام PlayStation VR2 بود که با وجود اینکه این دستگاه به صورت فیزیکی در نمایشگاه رونمایی نشد، اعلام تعیینات و جزئیات آن کافی بود تا ما را در خصوص آن هیجان زده کند.

این هدست دارای وضوح نمایش 2000 در 2040 پیکسل برای هر چشم، میدان دید 110 درجه، قابلیت نمایش با کیفیت 4K HDR و نرخ نمایش فریم 90 هرتز یا 120 هرتز است. این دستگاه تازه بعلاوه دارای نرم افزار ارتقا یافته ردیابی چشم است و از یک ویژگی مبتنی بر خیره شدن که در هدست های رایانه های شخصی رده بالا رایج است، پشتیبانی می نماید. این هدست احتیاجی به دوربین خارجی ندارد که پیشرفت خوبی نسبت نسخه قبلی با نام PS VR محسوب می شود.

اما شگفت انگیزترین ویژگی در PS VR2 این واقعیت است که حاوی یک موتور داخلی است که می تواند هدست را به لرزش درآورد و سطح تازهی از بازخورد را ارائه دهد. علاوه بر تمام این موارد، سونی تایید کرد که یک بازی در جهانی Horizon به طور انحصاری برای این هدست ساخته می شود.

بهترین لپ تاپ

لپ تاپ ها به مانند گوشی ها و تبلت های هوشمند، یکی از پراستفاده ترین وسایل در زندگی امروزی هستند. در راهروی مخصوص مجازی مخصوص معرفی این محصولات، با بهترین لپتاپ امسال آشنا می شویم.

لنوو تینک پد سری Z

هنگامی که برای اولین بار لپ تاپ های تینک پد سری Z را در یک نمایش خصوصی قبل از نمایشگاه CES دیدیم، بلافاصله با طراحی درب آن که به گونه ای طراحی شده است که فقط با یک دست باز شود، مجذوب آن شدیم. اما وقتی بیشتر با این لپ تاپ های تازه که با نمایشگرهای 13 و 16 اینچی عرضه می شوند، آشنا شدیم، تحت تأثیر تمرکز آنها بر پایداری از جمله استفاده از موادی مانند آلومینیوم بازیافتی و چرم گیاهی و یک شارژر ساخته شده از 90 درصد مواد قابل بازیافت نهاده شدیم. حتی بسته بندی آن به لطف مواد قابل کمپوست مانند بامبو و نیشکر، صد درصد قابل بازیافت است.

در خصوص عملکرد قدرتمند آنها نیز باید گفت که لپ تاپ های Z13 و Z16 حاصل همکاری با شرکت AMD هستند. در واقع اینها جزو اولین لپ تاپ هایی هستند که پردازنده های سری Ryzen PRO 6000 AMD با کارایی بالا دارند. از لحاظ ظاهری نیز Z13 دارای نمایشگر 2.8K OLED است در حالی که Z16 دارای صفحه نمایش 4K OLED است. هر دو دستگاه از Dolby Vision به همراه Dolby Atmos و Dolby AI با قبلت حذف نویز پشتیبانی می نمایند و کارشناسان مشتاقانه تا زمانی که در ماه می عرضه شوند، منتظر آنالیز آنها هستند.

بهترین محصول پایدار

پایداری محصولات، به معنی سازگاری هر چه بیشتر آنها با محیط زیست است و به همین دلیل در راهروی مخصوص رونمایی از محصولات این حوزه، به یک تایر تازه و خلاقانه می رسیم.

تایر گودیِر

لاستیک های خودرو چه یک خودرو احتراق داخلی باشد، چه یک خودروی برقی، یکی از دشمنان محیط زیست هستند. تایرهای سنتی برای فراوری احتیاج به منابع زیادی دارند و دفع آنها سخت است و تنها بخش کوچکی از آنها واقعاً بازیافت می شوند. بنابراین شرکت گودیر(Goodyear) دو سال پیش یک هدف بلندپروازانه برای خود تعیین کرد و تصمیم گرفت یک تایر 100 درصد پایدار را تا سال 2030 توسعه دهد. اکنون با گذشت دو سال از این پروژه، این شرکت در حال حاضر به خوبی در راه رسیدن به این هدف است و در نمایشگاه CES امسال از تایر مفهومی 70 درصد پایدار خود رونمایی کرد که دارای 13 ماده مختلف و جایگزینی با موادی است که تا به امروز با نفت و سایر منابع تتازهناپذیر ساخته می شدند.

به عنوان مثال، کربن سیاه و سایر لاستیک های مبتنی بر نفت معمولاً به عنوان مواد پرنماینده برای افزایش دوام و طول عمر تایر استفاده می شوند. گودیر اکنون این مواد را با متان، کربن دی اکسید و روغن های گیاهی دوست دار محیط زیست جایگزین نموده است که همگی به گونه ای فراوری می شوند که گازهای گلخانه ای کمتری نسبت به کربن سیاه فراوری می نمایند. علاوه بر این، گودیر از ماده سیلیس استفاده می نماید که از خاکستر پوسته برنج، محصول جانبی رایج فرآیند آسیاب برنج به دست آمده و چسبندگی لاستیک را در جاده افزایش می دهد.

غیرقابل پیش بینی ترین!

قبل از اینکه به معرفی بهترین در بین بهترین ها برسیم، از فناوری عجیب و غریب تغییر رنگ بدنه خودرو تنها با فشردن یک دکمه بازدید می کنیم که به وسیله شرکت خودروسازی بی ام و رونمایی شد و بسیار مورد توجه رسانه ها و بازتماشامایندگان نهاده شد.

بی ام و آفتاب پرست

شرکت بی ام و در نمایشگاه امسال از یک طراحی مفهومی آینده نگرانه و چشم نواز و غیر منتظره به نام iX Flow E Ink رونمایی کرد که بسیاری انتظار آن را نداشتند. بی ام و روکش خودروی iX خود را با همان پوشش الکتروفورتیکی که در بیشتر کتابخوان های الکترونیکی می بینید، پوشانده است و این امکان را فراهم آورده که با لمس یک دکمه بتوان رنگ خودرو را تغییر داد. البته فعلا طیف رنگی آن نسبتاً محدود است و بین رنگ های سیاه و سفید و چند سایه خاکستری یا راه راه روشن و تیره تغییر می نماید.

به گفته مسئولان شرکت بی ام و، این اثر با اعمال بار الکتریکی بر روی میلیون ها میکروکپسول با قطری به ضخامت موی انسان ایجاد می شود. میکروکپسول ها حاوی رنگدانه های سفید و سیاه هستند که در یک مایع محصور شده در بسته بندی معلق هستند. رنگدانه های سفید درون این میکروکپسول ها بار منفی دارند و رنگدانه های سیاه بار مثبت دارند و اعمال ورودی از سوی کاربر، میدان الکتریکی اطراف کپسول ها را تغییر می دهد و بعضی از رنگدانه ها را به سطحی راهنمایی می نماید که در آنجا رنگ خود را تغییر می دهند. البته در حالی که خودروی iX یک خودروی آماده برای عرضه است، این پوشش جوهری چیزی نیست که بتوان در آینده نزدیک آن را انتظار داشت.

بهترینِ بهترین ها

نمایشگاه CES 2022 مجموعه ای از رونمایی های نوآورانه از طرح مفهومی بی ام و با قابلیتی شبیه به آفتاب پرست ها گرفته تا مرسدس بنز برقی با برد 600 مایلی را در صنعت خودرو برای ما به ارمغان آورد. اما همانطور که در هر سیستم رتبه بندی مرسوم است، تنها یک برنده کلی وجود دارد. امسال نیز این تاج به وانت برقی شورولت سیلورادو می رسد.

شورولت سیلورادو برقی

سیلورادو در حال حاضر یکی از محبوب ترین مدل های وانت در آمریکا است که تنها در سال 2021 بیش از نیم میلیون دستگاه از آن در ایالات متحده فروخته شده است. وانت ها و شاسی بلندها به طور کلی پرفروش ترین انواع خودرو در ایالات متحده هستند و آمریکایی ها عموما نسبت به استفاده از جایگزین های سازگار با محیط زیست و استفاده از خودروهای هیبریدی و کاملا برقی اکراه دارند. اما از آنجایی که قیمت سوخت و دمای هوا هر ساله در حال افزایش است، رانندگی بیش از 400 مایل فقط با استفاده از باتری ها به یک ویژگی قانع نماینده برای رانندگان و خودروسازان تبدیل شده است.

اکنون که به انتهای سالن بهترین ها رسیدیم، با دو سالن دیگر روبرویم که طبق قرار، به سراغ سالن معرفی فناوری های آینده نگرانه می رویم.

فناوری های آینده نگرانه نمایشگاه CES 2022

نوید یک آینده تازه و هیجان انگیز

نمایشگاه CES 2022 بستری برای توسعه هوش مصنوعی و متاورس بود که راه را برای آینده فناورانه هموار می نمایند. در حالی که سال گذشته شاهد وسایل نقلیه خودران، دستیارهای رباتیک و گوشی های تاشو بودیم، اقتصادِ پس از شیوع کووید-19، نقش بزرگی در نوآوری های امسال بازی نموده است. بازارِ کار فشرده منجر به رشد راه چاره های مبتنی بر هوش مصنوعی شده است جهانی در حال ظهور متاورس، محصولات و خدمات تازهی را ایجاد نموده است که به افراد و کسب و کارها اجازه می دهد جهانی مجازی خود را بسازند. در عین حال، فناوری خودروهای خودران به پیشرفت خود ادامه می دهند.

جسم و روح در جهان مجازی

در اولین راهرو به تماشای فناوری هایی می رویم که تجربه حضور در جهانی واقعیت مجازی را به تجربه ای شبیه به جهانی واقعی نزدیک می نمایند.

شرکت شیفتال (Shiftall) از محصولات تازه خود رونمایی کرد که برای کاوش در جهانی متاورس طراحی شده اند. هدست واقعیت مجازی MegeneX، یک هدست واقعیت مجازی به شکل عینک است که بسیار سبک و وضوح فوق العاده بالایی را ارائه می دهد و برای یاری به جلوگیری از خستگی حاصل از پوشیدن هدست طراحی شده است. صفحه نمایش آن دارای قاب تاشو و بلندگوهای داخلی است. طبق گفته شرکت سازنده، میکرو نمایشگر 1.3 اینچی OLED این هدست دارای وضوح کلی 5.2K و نرخ تازه سازی 120 هرتز است.

دستگاه دوم، PebbleFeel نام دارد که به گونه ای طراحی شده است که به پشت بدن کاربر بسته می شود و به او اجازه می دهد دمای محیط های واقعیت مجازی را احساس کند. شیفتال آن را یک تهویه مطبوع شخصی می نامد و می گوید که می تواند بدن انسان را در اندازه کوچک که در کف دست هم جا می گیرد، گرم و خنک کند.

محصول سوم، mutalk نام دارد که یک میکروفون بلوتوثی مخصوص است که به طور خاص برای حذف نویز و عدم ورود صدای محیط واقعی در محیط مجازی ساخته شده است. طبق گفته شیفتال، این دستگاه به سرکوب هر گونه صداهای محیطی یاری می نماید که به معنای فراهم آوردن محیطی فراگیرتر برای همه افرادی است که با آنها در جهانی واقعیت مجازی صحبت می کنید.

شیفتال بعلاوه فاش نموده است که سیستم ردیابی حرکت تمام بدن آن موسوم به HaritoraX به زودی در ایالات متحده عرضه می شود که به کاربران اجازه می دهد تا کنترل کامل بدن آواتار خود را در تجربه های واقعیت مجازی در دست بگیرند.

خودروی پرنده آینده نگرانه

دومین راهرو به معرفی خودروهای پرنده اختصاص یافته است که در آن با آینده نگرانه ترین خودروی پرنده روبرو می شویم.

شرکت فرانسوی ماکا (Maca) خودروی پرنده S11 را که یک ماشین مسابقه پرنده با سلول های سوختی هیدروژنی است، توسعه داده است. ماکا از مدل قبلی خود در نمایشگاه CES 2021 رونمایی نموده بود، اما امسال آن را با طراحی تازه به روز نموده است. این شرکت در نمایشگاه امسال از یک مدل کوچک پرده برداری کرد، اما میخواهد یک نسخه کامل با اندازه 7 متر را در اواخر امسال آزمایش کند. S11 برای پرواز با سرعت 250 کیلومتر در ساعت طراحی شده است.

از ویژگی های پیشرفته این هیولای پرنده می توان به استفاده از مواد نسل تازه و سیستم خلبانی نیمه اتوماتیک اشاره نمود. ماکا امیدوار است در آینده صنعت تاکسی های پرنده نقش بسزایی ایفا نماید.

هدفون نامرئی

اما شاید جالب توجه ترین فناوری آینده نگرانه در نمایشگاه امسال، معرفی یک هدفون یا بلندگوی هوشمند است که صداها را به شکل بی صدا(!) در هوا به گوش کاربر هدف خود می رساند.

شنل نامرئی نماینده هری پاتر ممکن است فقط در داستان ها وجود داشته باشد، اما حالا دیگر حداقل هدفون نامرئی در زندگی واقعی وجود دارد. بلندگوی Noveto N1 یک بلندگوی هوشمند است که از فناوری راهنمایی پرتو برای ایجاد یک تجربه صوتی فراگیر بدون احتیاج به استفاده از هدفون استفاده می نماید که صدای بیرون آمده از آن بر خلاف سایر بلندگوها فقط به وسیله کاربر هدف قابل شنیدن است.

به گفته شرکت سازنده این بلندگو به نام Noveto، هر کس دیگری در اتاق تنها قادر به شنیدن یک صدای زمزمه مانند است، در حالی که کاربر هدف در صدای سه بعدی غوطه ور است. بعلاوه حسگرهای حرکتی امکان تشخیص چهره را فراهم می نمایند و به این بلندگو یاری می نمایند تا گوش های کاربر هدف را ردیابی کند و اطمینان حاصل کند که صدا به مکان تعیین و مناسب می رسد.

این بلندگو با انتقال امواج فراصوت به صورت بی صدا به وسیله هوا فعالیت می نماید که هنگام رسیدن به گوش کاربر به صورت قابل شنیدن درمی آید و تجربه ای شبیه به استفاده از یک جفت هدفون ایجاد می نماید.

آینده خواب

در زندگی های شلوغ امروزی، تجربه یک خواب خوب و باکیفیت برای بسیاری از افراد در سطح جهان به یک آرزو تبدیل شده است. فناوری می تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در این حوزه ایفا نماید.

شرکت اسلیپ نامبر (Sleep Number) که یک شرکت پیشرو در فناوری های سلامت خواب، نوآوری و علم و تحقیق است، تخت هوشمند تازه خود به نام NEW 360 را با نظارت پیشرفته و بسیار دقیق، ارزیابی شخصی، ارزیابی خطرات سلامتی و نظارت همه جانبه معرفی نموده است. این تخت در طول زمان با احتیاجهای افرادی که روی آن به خواب رفته اند، سازگار می شود و شرکت سازنده ادعا می نماید که تجربه یک خواب استثنایی را همراه با ابزارهای ارزیابی که به طور پیشگیرانه از افراد خواب در یک محیط واقعی مراقبت می نمایند، سلامت عمومی، رفتارها و موانع مزمن خواب را در آنها نظارت می نماید.

به عنوان مثال این تخت می تواند خر و پف را حس کند و به آرامی موقعیت تشک را به گونه ای تنظیم کند که راه تنفس فرد باز شود. بعلاوه کل تشک را می توان به عنوان مثال برای یاری به زنان باردار تغییر حالت داد تا راحت تر از رختخواب خارج شوند. این تخت هوشمند بعلاوه می تواند شیب ملایمی به خود بگیرد و در عین حال تراز ستون فقرات کاربر را حفظ کند.

جایگاه بازی پیشرفته

همانطور که گفتیم، بازی های رایانه ای از یک تفریح و تفریح به یک صنعت تبدیل شده اند و شرکت ها برای عدم آسیب به بدن گیمرها در پی طراحی بهینه جایگاه های مخصوص برای آنها هستند.

Razer Enki Pro HyperSense یک جایگاه بازی پیشرفته مجهز به یک موتور بازخورد حسی قدرتمند است که تجربه غوطه وری در فضای بازی را نوید می دهد. موتور بازخورد حسی پیشرفته این جایگاه برای شبیه سازی طیف وسیعی از ارتعاشات و حرکات، پیشرفته است.

شرکت سازنده این جایگاه مخصوص بازی ادعا می نماید که این محصول، پیشرفته ترین جایگاه بازی ساخته شده تا به امروز است و تلاش های آن برای ترکیب فناوری ها ما به محصولی منجر شده است که تجربه بازی ها، فیلم ها و موسیقی را به وسیله استفاده از بازخورد لمسی به شکل فیزیکی تغییر می دهد.

سینما در خودرو

یکی دیگر از فناوری های مورد استقبال در نمایشگاه CES 2022 مجددا متعلق به شرکت بی ام و است که امسال با دستی پرتر از همواره به این نمایشگاه قدم گذاشته بود.

خودروهای بی ام و در آینده با صفحه نمایش های بزرگ 31 اینچی با وضوح 8K عرضه خواهند شد که زمان سفر را برای مسافران به تجربه ای شبیه به نشستن در سینما تبدیل می نماید. شرکت بی ام و، (طرح) مفهوم تازه خود موسوم به نمایشگر تماشاخانه را در نمایشگاه CES امسال رونمایی نموده است که یک صفحه نمایش فوق عریض است که به لطف دو ریل و یک حرکت چرخشی از قسمت اصلی خودرو خارج می شود. این نمایشگر 31 اینچی با نسبت تصویر 32:9 و وضوح 8000 در 2000 تقریباً تمام عرض داخلی خودرو را اشغال می نماید. مسافران می توانند یک فیلم را با کیفیت 4K با نسبت تصویر 16:9 تماشا نمایند و بقیه نمایشگر نیز برای نمایش اطلاعات دیگر استفاده می شود.

به گفته مسئولان شرکت بی ام و، همراه با این نمایشگر، یک سیستم صدای فراگیر یکپارچه، یک تجربه صوتی بسیار مطلوب و چندوجهی را به مسافران ارائه می دهد. نمایشگر تماشاخانه از تلویزیون آمازون فایر با اتصال تلفن همراه شبکه 5G استفاده می نماید که به کاربران اجازه می دهد محتواهای دلخواه خود را در آن پخش نمایند.

گفتنی است که به منظور بهبود تجربه کلی تماشای این نمایشگر تماشاخانه، هنگامی که این نمایشگر بیرون می آید، آفتابگیرهای جمع شونده خودرو پایین می آیند تا شیشه های جانبی و عقب خودرو را بپوشانند و فضای داخلی را تاریک نگه دارند تا از انعکاس نور به روی صفحه جلوگیری شود. اما ممکن است بپرسید شرایط برای راننده چطور می شود، در حالی که مجبور است دائماً جاده را زیر نظر داشته باشد؟ اگرچه چنین نمایشگر بزرگی به طور اجتناب ناپذیری جلوی آینه دید عقب را می گیرد، اما این نمایشگر برای خودروهایی طراحی شده است که دارای دوربین عقب هستند، به این معنی که راننده همچنان به وسیله یک صفحه نمایش LCD کوچک قابلیت دید به عقب را دارد.

در حین رانندگی هر کاری دوست دارید، انجام دهید

در راهروی فناوری خودران، یک شرکت بیش از دیگران می درخشید.

شرکت ولوو فاش کرد که با شرکت توسعه فناوری لیدار (LiDAR) به نام لومینار (Luminar) و توسعه دهنده فناوری خودران به نام زنسکت (Zenseact) همکاری می نماید تا فناوری مخصوص خود موسوم به راید پایلت (Ride Pilot) را معرفی کند که یک سیستم رانندگی کاملا خودران است که به مسافران زمان زیادی برای لذت بردن از فعالیت های ثانویه مانند کتاب خواندن، نوشتن، معاشرت کردن، با گوشی کار کردن و غیره می دهد.

این سیستم به صورت اعطای اشتراک در خودروهای برقی آینده در دسترس خواهد بود و برای عملکرد در بزرگراه ها طراحی شده است و به رانندگان این امکان را می دهد که دست های خود را از روی فرمان بردارند و دیگر احتیاجی به چشم دوختن به راستا نداشته باشند. این سیستم در ابتدا فقط در استان کالیفرنیا در دسترس خواهد بود.

تفریح در حال حرکت

یکی دیگر از محصولات سینمای خانگی، ویدیو پروژکتورها هستند که تجربه ای نزدیک تر به سینما را نسبت به تلویزیون ها ارائه می دهند.

تازهترین نمایشگر قابل حمل و دستگاه تفریح شرکت سامسونگ به نام فری استایل (Freestyle) ابزاری است که بسیار به کار می آید، چرا که این پروژکتور می تواند به شکل 180 درجه بچرخد تا با نور انداختن روی هر چیزی از جمله کف زمین، دیوارها و سقف، آن را به یک نمایشگر تبدیل کند. این دستگاه به شما انعطاف پذیری می دهد تا بازی کنید و از یک تجربه نمایش بزرگ لذت ببرید. بعلاوه آن را با شکل گرد، جمع و جور و وزن سبکی که دارد می توان به راحتی در یک کوله پشتی جابجا کرد.

بلندگوی 5 واتی فری استایل امواج صوتی را به هر جهت دلخواه می فرستد تا یک تجربه صوتی عمیقاً غوطه ور و سینمایی داشته باشید. تصویر آن نیز با کیفیت فول اچ دی به نمایش درمی آید.

دستگاه رنگ موی خانگی

در راهروی ویژه معرفی محصولات فناورانه آرایشی و بهداشتی، شاهد یکی از بدیع ترین فناوری های این حوزه هستیم که از دل قرنطینه های کووید-19 بیرون آمده است.

بسته شدن سالن های زیبایی در طول شیوع کووید-19 منجر به روی آوردن بیشتر مصرف نمایندگان به رنگ ها و کیت های رنگ موی خانگی شد که البته اغلب به علت اینکه به وسیله آرایشگر متخصص انجام نمی شد، نتیجه مطلوبی نداشت. اکنون گروه لورئال (LOréal) در پاسخ به احتیاجهای مصرف نمایندگان، از آخرین نوآوری فناوری زیبایی خود رونمایی نموده و با دستگاهی به نام کالرسونیک (Colorsonic) امیدوار است صنعت رنگ موی خانگی را بازسازی کند و کیفیت آن بهبود ببخشد و و رنگ ثابت تر و بهتری ارائه دهد.

کالرسونیک، دستگاهی سبک وزن و دستی است که از فرآیندی نوآورانه و بدون آشفتگی برای ترکیب رنگ مو و اعمال یکنواخت آن استفاده می نماید. این دستگاه از کارتریج های قابل بازیافت رنگ برای ارائه یک ترکیب سفارشی استفاده می نماید و سپس با استفاده از یک نازل نوسانی، رنگ را توزیع می نماید. کاربران برای استفاده از این دستگاه، آن را مانند شانه زدن روی موهای خود می کشند و کالرسونیک اندازه مناسبی از رنگ مو را آزاد می نماید.

دوچرخه سواری دیجیتال

شرکت ال جی امسال با نمایشگرهای مبتکرانه خود، در نمایشگاه غوغا به پا کرد.

در میان آنها سه مورد برجسته وجود دارد که گزینه نخست، یک نمایشگر همه جانبه همراه با یک دوچرخه ثابت تحت عنوان سواری مجازی (Virtual Ride) است که امکان دوچرخه سواری مجازی را در عین فعالیت فیزیکی فراهم می نماید و به کاربران اجازه می دهد در حالی که با تصاویر و صداهای جنگل یا خیابان روبرو هستند، یک دوچرخه سواری ایمن داشته باشند.

سیستم سواری مجازی، یک دوچرخه ثابت آینده نگرانه با سه نمایشگر OLED عمودی 55 اینچی در جلو و بالای دوچرخه است. این نمایشگرهای پیشرفته در کنار هم قرار می گیرند تا یک نمایشگر بزرگ و خمیده را تشکیل دهند که به کاربران دیدی همه جانبه از جلو و بالا می دهد. صفحه نمایشی که در بالای سر دوچرخه سوار تعبیه می شود، شعاع انحنای آن به 500 میلی متر می رسد که بیشترین اندازه در بین نمایشگرهای بزرگ موجود در بازار است و انعطاف پذیری بالای آن را نشان می دهد. علاوه بر این، طراحی شیک و آینده نگرانه آن، ورزش کردن در خانه را به سطح تازهی می برد.

دستگاه دوم، جایگاه مدیا (Media Chair) نام دارد که یک دستگاه آرامش بخش مدرن است که یک نمایشگر 55 اینچی OLED را با یک جایگاه بسیار راحت فراهم می نماید. این جایگاه از فناوری سیستمی استفاده می نماید که به نمایشگر اجازه می دهد بدون استفاده از بلندگوهای خارجی، لرزش داشته باشد و حس واقعیت را ایجاد کند.

شاید شما جزو آن دسته از کسانی باشید که دوست داشتند ابتدا به سالن عجیب ترین فناوری ها قدم بگذاریم. به هر حال، حالا وقتش رسیده و می خواهیم وارد این سالن جالب شویم. در این قسمت عجیب ترین فناوری هایی که در نمایشگاه CES مشاهده شدند را آنالیز می کنیم.

عجیب ترین نوآوری های CES 2022

بعضی از جالب ترین و عجیب ترین فناوری های جهان بار دیگر در نمایشگاه CES به نمایش درآمدند. در حالی که نمایشگاه دیجیتالی سال گذشته شاهد حضور چیزهای جالبی مثل یک حیوان خانگی رباتیک بامزه به نام مافلین(MOFLIN) بود، امسال نیز محصولات عجیب و غریب و غیرعادی دیگری به نمایش درآمدند. اگرچه بعضی از آنها به زودی برای خرید در دسترس خواهند بود، اما بعضی دیگر به عنوان یک طرح مفهومی معرفی شدند و تعیین نیست که در نهایت در دسترس مصرف نمایندگان قرار بگیرند یا نه.

ربات گازگیر!

یکی از عجیب ترین محصولات در نمایشگاه CES 2022 به وسیله یک استارتاپ رباتیک ژاپنی به نام یوکای اینجینیرینگ (Yukai Engineering) مستقر در توکیو یک حیوان خانگی رباتیک به نام آماگامی هام هام (Amagami Ham Ham) است. این ربات به گونه ای طراحی شده است که حس خوشایندی را که افراد هنگام گاز گرفته شدن به وسیله نوزادان انسان و حیوانات خانگی دریافت می نمایند، تداعی کند.

کوچکترین آزمایشگاه جهان

شرکت فلویجنت (Fluigent) که یک شرکت پیشرو در میکروسیال ها است، از دستگاه اومی (OMI) که کوچک ترین آزمایشگاه جهان است در نمایشگاه CES 2022 رونمایی کرد. این دستگاه می تواند اندام های زنده مانند پوست، ریه یا حتی مغز را آنالیز کند. این دستگاه کوچکتر از یک جعبه کفش است و زیست شناسی اندام را به وسیله قرارگیری روی تراشه خود برای پیش بینی واکنش انسان تجزیه و تحلیل می نماید.

اومی می تواند پیشرفت های قابل توجهی در درک پیری، توانایی شخصی سازی درمان ها، توسعه داروها و مطالعه بیماری های عفونی ارائه دهد. این آزمایشگاه ساده، اتوماتیک و قابل اعتماد بعلاوه می تواند احتیاج به آزمایش روی حیوانات را به شدت کاهش دهد.

اومی یکی از اولین پلتفرم های اتوماتیک مدل سازی اندام های انسان بر روی یک تراشه برای آزمایش های آزمایشگاهی داروها، سموم و درمان است. بعلاوه می تواند به دانشمندان یاری کند تا مدل سازی بهتری از اندام های انسان ایجاد نمایند و امکان کشت سلول ها را در شرایط نزدیک به محیط آزمایشگاهی فراهم کند که به نوبه خود ارزیابی و پیش بینی دقیق تری از واکنش های انسان در واقعیت ارائه می دهد. شرکت سازنده آن ادعا می نماید که اومی انجام تحقیقات بالینی را بسیار سریعتر، ارزان تر و کارآمدتر می نماید.

نمایشگر هولوگرافیک خودرو

یک استارتاپ ژاپنی به نام ایموزاک (Imuzack) نمونه اولیه یک سیستم نمایشگر را توسعه داده است که هشدارها برای راننده از روی فرمان بیرون می آید و در هوا شناور می شود و مهم اینکه چه برای تماشا آنها احتیاجی به عینک نیست.

این شرکت به منظور ایجاد این تصویر هولوگرافی، یک صفحه نمایش 2.8 اینچی را با یک میکرولنز در بالای فرمان تعبیه می نماید. به گفته این شرکت، امکان استفاده از این سیستم، بی انتها است و به وسایل نقلیه محدود نمی شود. روزی ممکن است تصاویر سه بعدی شناور در هوا را در مکان هایی مانند آسانسور، دستگاه های خودپرداز و غیره ببینیم.

دستگاه ضد استراق سمع گوشی هوشمند

دستگاه Pozio Cradle یک ضد استراق سمع است که همزمان شارژ بی سیم را برای گوشی های هوشمند فراهم می نماید. این دستگاه، اولین شارژر تلفن جهان است که از استراق سمع جلوگیری می نماید.

در شرح این محصول گفته شده است: اگر گوشی های هوشمند یک شخص بودند، آن شخص حساس ترین مکالمات ما را می شنید و همه چیزهای ما از جمله شرایط اقتصادی، سلامت روانی و جسمی، شرایط روابط و موارد دیگر را می دانست. اگر این اطلاعات حساس به دست افراد نادرست برسد، می تواند مشکل ساز باشد. اکنون اولین شارژر بی سیم، گوشی های هوشمند ما را تا زمانی که ما بخواهیم از استراق سمع محافظت می نماید.

گربه خانگی رباتیک

مایکت (Maicat) یک گربه خانگی رباتیک است که مجهز به هوش مصنوعی است و تجربیات شخصی سازی شده را برای صاحب خود ایجاد می نماید.

سیستم کنترل اتوماتیک و فناوری هوش مصنوعی، این ربات را قادر می سازد تا محیط خود را درک کند و با آن سازگار شود. در عین حال، از حسگرهای خود برای پیمایش و عملکرد استفاده می نمایند و امکان ادغام آسان آن با سایر فناوری های خانه هوشمند به وسیله برنامه های شخص ثالث فراهم است. مایکت فراتر از یک گربه رباتیک، می تواند مرکز خانه هوشمند باشد.

بالشت ضد خر و پف

موشن پیلو (Motion Pillow) از فناوری خاص خود برای مقابله با خر و پف استفاده می نماید. خر و پف یک مشکل خواب رایج است که تنها در آمریکا حدود 90 میلیون با آن دست و پنجه نرم می نمایند و می تواند اطرافیان را از خواب باکیفیت شبانه محروم کند. این بالشت یک فناوری هوش مصنوعی پیشرفته را در خود جای داده است. این بالشت دارای یک سیستم تشخیص حرکت همراه با حسگر صوتی برای گوش دادن به صداها و الگوهای منحصر به فرد خر و پف هر فرد است.

هنگامی که سیستم هوش مصنوعی این بالشت، صدای خر و پف کاربر را تشخیص دهد، به وسیله حسگر فشار هوا یکی از چهار کیسه هوای کوچک خود را به آرامی باد می نماید تا سر کاربر را به پهلو بچرخاند و راه های هوایی وی را باز کند و خر و پف او را کاهش دهد یا متوقف کند. در نهایت، هنگامی که خر و پف متوقف شد، کیسه هوا به حالت اولیه باز می شود.

بعلاوه یک سیستم ردیابی خواب در آن وجود دارد که الگوها و فرایند خواب کاربر را با یک برنامه همراه برای تجزیه و تحلیل داده ها نظارت می نماید که این کار به درک بهتری از عادات خواب و به طور کلی الگوهای خواب کاربر منجر می شود.

تکه چوب با احساس!

دستگاه زیبا و مجذوب کننده تازهی به نام mui Board یک نمایشگر ساخته شده از چوب طبیعی است که به عنوان رابط کاربری دستیار هوشمند صوتی مورد استفاده قرار می گیرد و یک استارتاپ اینترنت اشیاء ژاپنی آن را در نمایشگاه CES امسال معرفی نموده است که با دستیار هوشمند صوتی الکسا کار می نماید.

این دستگاه در نقش مرکز کنترل خانه هوشمند عمل می نماید و هنگامی که کاربران با الکسا صحبت می نمایند، این دستگاه، دستورات صوتی آنها مانند تنظیم هشدار را به صورت بی صدا و به شکل یک نمایشگر بصری مینیمال اجرا می نماید و کنترل لمسی چیزهای مختلف مانند تنظیم دمای تهویه مطبوع را فراهم می نماید.

دکتر لامپ

شرکت Sengled از لامپ هوشمند خود با فناوری راداری نظارت بر سلامت بدن در نمایشگاه CES رونمایی کرد. از مزایای آن می توان به ردیابی خواب و بعلاوه اندازه گیری های بیومتریک مانند ضربان قلب، دمای بدن و سایر علائم حیاتی اشاره نمود. این لامپ هوشمند از رادار موج پیوسته به همراه الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی اختصاصی برای یاری به کاربران در نظارت بر اطلاعات سلامت در هنگام روشنایی اتاق استفاده می نماید.

این لامپ می تواند به تنهایی کار کند یا می توان چندین لامپ را به وسیله بلوتوث به هم متصل کرد تا یک نقشه مجازی ایجاد شود که می تواند به تشخیص حرکت انسان یاری کند تا سقوط و مسائل احتاقتصادی افراد را تشخیص دهد. در نتیجه برای نظارت بر افرادی که تنها زندگی می نمایند، فوق العاده است.

دوربین اول شخص!

لینکلت (Linklet) یک دستگاه گردن پوش برای پخش زنده و تماس ویدیویی است که آنچه پیش روی کاربر است و به آن نگاه می نماید را به دیگران نشان می دهد. از این دستگاه می توان برای اموری مانند آموزش آشپزی، تماس با یک متخصص برای حل یک مشکل در خانه یا به اشتراک گذاشتن گشت و گذار با دوستان استفاده کرد. این دستگاه از برنامه تماس تصویری زوم (Zoom) پشتیبانی می نماید و می تواند به راحتی به سیستم های ویدئو کنفرانسی متصل شود و از آنجایی که دارای یک رابط تخصصی است، احتیاجی به عملیات پیچیده ندارد و حتی افراد بی تجربه هم می توانند به راحتی از آن استفاده نمایند.

وزن لینکلت بر اساس طراحی ارگونومیک آن در سراسر بدن توزیع می شود، بنابراین هنگام پوشیدن آن هیچ بار فیزیکی احساس نمی شود. این دستگاه حاوی یک دوربین با کیفیت ضبط 4K و 5 میکروفون برای ارائه صدای واضح است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: sargarmi-tafrihi.ir شناسه مطلب: 1735

به "دگردیسی در فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دگردیسی در فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید